تبلیغات
banner
banner
banner
تبلیغات
banner

فیلم های آموزشی : 36 +

تعداد کاربران : 34 +

تعداد کل مطالب : 338 +

تعداد نظرات : 29 +

حضرت علی (ع): هر چیزی زکات دارد ، و زکات علم نشر آن است!

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش پنجاهم


بنام خدا

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش پنجاهم

سلام به همه کاربران وبسایت بزرگ لندلرن

قسمت پنجاهم


استفاده از ثابت ها

فرض كنيد در برنامه ي زير دو متد متفاوت مانند زير داريد و در هر كدام مي خواهيد فايل مشخصي را باز کنید و روی آن عملیاتی انجام دهید.

در اين كد دو ثابت رشته اي تعريف شده و نام فايل در آنها قرار گرفته است.

اين نوع برنامه نويسي ضعف هاي زيادي دارد، بـه ايـن علت كه نام فايل در دو متغير مجزا تعريف شده است و اگر بخواهيد نام فايل را تغير دهيد بايد در هر دو متد تغيير ايجاد كنيد .

در اين مثال هر دو متد در كنار هم قرار دارند و حجم برنامه نيز كوچك است، اما تصور كنيد كه برنامه بـسيار بـزرگ باشـد و از ايـن رشته بخواهيد در  ۱۰ ، ۵۰ و يا بيش از ۱۰۰۰ قسمت استفاده كنيد .

در اين صورت اگر بخواهيد نام فايل را تغيير دهيـد، بايـد در تمـام اين قسمتها نام را عوض كنيد .

اين مورد، دقيقا يكي از مواردي است كه موجب به وجود آمدن خطاهاي زيـاد در نوشـتن و نگهـداري برنامه مي شود .

براي رفع اين مشكل مي توانيد يك نام كلي براي اين ثابت رشته اي پيدا كنيد و در برنامه از اين نام به جاي نام فايل استفاده كنيـد .

به اين كار تعريف يك “ثابت” گفته مي شود .

به عبارت ديگر، ثابت نوع خاصي از متغير است كه مقـدار آن در طـول برنامـه قابـل تغيير نيست.

در امتحان كنيد بخش بعد، نحوه تعريف و استفاده از آنها را مشاهده خواهيد كرد.

امتحان كنيد: استفاده از ثابتها

  • با استفاده از ويژوال استوديو برنامه تحت ويندوز جديدي ايجاد كرده و نام آن را Constants Demo قرار دهيد
  • در محيط طراحي فرم، سه كنترل Button بر روي فرم قرار داده و خاصـيت Name آنهـا را بـه ترتيـ ب بـا مقـادير btnOne ،btnTwo و btnThree تنظيم كنيد . سپس خاصيت Text اين كنترل هـا را برابـر بـا One ، Two و Three قرار دهيد. بعد از اين موارد فرم شما بايد مشابه شكل زیر باشد.

  • به بخش ويرايشگر كد برويد و كد مشخص شده درزیررا در بالاي كد بعد از تعريف كلاس From1 قراردهید.
  • به قسمت طراحي فرم برگرديد و بر روي دكمه btnOne دو بار كليك كنيد تا متد مربـوط بـه رويـداد Click آن ايجاد شود. سپس كد زير را در اين متد وارد كنيد:
  • مجددا به قسمت طراحي فرم برگرديد و روي دكمه btnTwo دو بار كليك كنيد تا متد رويداد Click آن نيز ايجاد شود. سپس كد زير را در آن متد وارد كنيد :
  • در آخر روي دكمه فرمان سوم روي فرم دو بار كليك كنيد و كد ز ير را در قـسمت مربـوط بـه رويـداد Click آن وارد كنيد
  • حال برنامه را اجرا كنيد و بر روي دكمه فرمان اول كليك كنيد. نتيجه اي را مشابه زیر مشاهده خواهيد كرد.

اگر بر روي دكمه هاي فرمان دوم و سوم هم كليك كنيد همين نام فايل را مشاهده خواهيد كرد

 

چگونه كار مي كند؟

 

همانطور كه گفتم، ثابت ها همانند متغير ها هستند با اين تفاوت كه مقدار آنها در طول اجراي برنامه نميتوانـد تغييـر كنـد . تعريـف ثابت ها همانند تعريف متغيير ها است، با اين تفاوت كه قبل از تعريف نوع داده اي بايد از يك عبارت const نيز استفاده كرد.

توجه كنيد كه ثابتها هم مانند متغيرها داراي يك نوع داده اي هستند و بايد داراي مقدار اوليه باشند كه هنگام تعريف آن را مـشخص مي كنيم . براي استفاده از ثابتها نيز همانند متغيرها، كافي است كه نام آنها را در برنامه وارد كنيم

همانطور كه قبلا گفتم، مزيت استفاده از ثابتها در اين است كه باعث مي شود با تغيير قسمتي از كد، در بخشهاي زيادي از برنامه تغير ايجاد كنيد.

البته دقت داشته باشيد كه مقادير ثابتها را فقط در هنگام نوشتن كد مي توانيد تغيير دهيد و هنگامي كـه برنامـه در حـال اجرا باشد اين مقادير ثابت هستند .

نكته: ممكن است تعريف مفهوم ثابت در ابتدا كمي خنده دار به نظر برسد، “ثابت متغيري است كه مقدار آن نمي تواند تغيير كنـد.”

اما اين تعريف را فقط براي درك بهتر اين مفهوم به كار برده ام. در حقيقت استفاده كردن و يا نكردن از ثابت ها هيچ تفـاوتي در كـد نهايي يك برنامه (كد محلي و يا كد  MSIL (و يا در سرعت اجراي آن ندارد.

به عبارت ديگر ثابت ها فقط بـراي افـزايش خوانـايي برنامه و همچنين سادگي تغييرات آتي آن به كار مي روند.

اگر در يك برنامه از ثابتي استفاده كنيد، هنگام كامپايل كامپايلر تمـام كـد برنامه را جستجو كرده و هر جا به نام ثابت برخورد كند، مقدار آن را با مقدار مشخص شده براي ثابت عوض مي كند . به عبارت ديگر تعريف يك ثابت بر خلاف متغير هيچ فضايي از برنامه را در زمان اجرا اشغال نمي كند.

به قسمت بعدی بروید  ç       http://www.landlearn.ir/c-sharp-part-51

:


درباره نویسنده
سجاد اسدی
   سجاد اسدی

سجاد اسدی هستم دانشجوی رشته نرم افزار و علاقه مند به تدریس و یادگیری دروس مرتبط با تکنولوژی نرم افزار و اینترنت اشیاء جهت ارتباط با بنده مراجعه شود به آیدی سروش و تلگرام : @ordervira و پیج بنده در اینستاگرام instagram.com/sajjadred11 ""اللهم صل علی محمد و آل محمد"" برای شروع هیچ وقت دیر نیست. "الهم عجل لولیک الفرج"

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع رسانی

aparat کانال آپارات

soroush کانال سروش

کانال آی گپ