تبلیغات
banner
banner
banner
تبلیغات
banner

فیلم های آموزشی : 36 +

تعداد کاربران : 36 +

تعداد کل مطالب : 338 +

تعداد نظرات : 29 +

حضرت محمد (ص) : طلب علم بر هر انسانی واجب است ،همانا خداوند علم آموزان را دوست دارد.

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش چهل و یکم


بنام خدا

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش چهل و یکم

سلام به همه کاربران وبسایت بزرگ لندلرن

قسمت چهل و یکم

در قسمتهای قبلي نحوه استفاده از متغيرهاي ساده اي مانند متغيرهاي integer براي اعـداد صـحيح و يـا string بـراي رشته ها را مشاهده كرديد . با وجود اينكه اين نوع هاي داده اي بسيار پر كاربرد هستند، اما برنامه هاي پيچيده تـر نيـاز دارنـد كـه بـا ساختارهاي داده اي كار كنند . ساختارهاي داده اي به يك گروه از اطلاعات مرتبط به هم گفته مي شود كه در يك واحـد مجـزا قرار مي گيرند .در اين جا با انواع ساختارهاي داده اي موجود در #C و نحوه استفاده از آنها براي نگهداري مجموعه هـاي داده اي پيچيده آشنا خواهيد شد. در اين قسمتهای بعدی مطالب زير را خواهيد آموخت :

  • آرايه ها
  • شمارنده ها
  • ثابت ها
  • ساختارها

 

مفهوم آرايه

يكي از عمومي ترين نيازها در برنامه نويسي قابليت نگهداري ليستي از اطلاعات مشابه و يا مرتبط بـه هـم اسـت . بـراي ايـن مـورد بايستي از آرايه ها استفاده كنيد.

آرايه ها، ليستي از متغير ها مي باشند كه همه از يك نوع هستند. براي مثال ممكن اسـت بخواهيـد سن تمامي دوستان خود را در يك آرايه از اعداد صحيح و يا نام تمامي آنها را در يك آرايه از رشته ها قرار دهيد . در اين بخش با نحوه ايجاد، پر كردن و استفاده از آرايه ها در برنامه آشنا خواهيد شد .

تعريف و استفاده از آرايه ها :

هنگامي كه در برنامه يك آرايه تعريف مي كنيد، در حقيقت متغيري ايجاد مي كنيد كه بيش از يك عنصر را بتواند در خود نگهـداري كند. براي مثال اگر يك متغير رشته اي را به صورت زير تعريف كنيد فقط يك رشته را ميتوانيد در آن نگهداري كنيد.

اما آرايه ها باعث ايجاد نوعي حالت افزايشي در متغير مي شوند، به اين ترتيب بيش از يك مقدار را مي توانيد در يـك متغيـر ذخيـره كنيد. اگر بخواهيد يك متغير را به صورت آرايه تعريف كنيد بايد در مقابل نوع متغير از علامت [] استفاده كنيد . براي مثال كد زيـر متغيري ايجاد مي كند كه بتواند ۱۰ عنصر را در خود نگهداري كند.

هنگامي كه يك آرايه را ايجاد كرديد، مي توانيد به تك تك عناصر آن با استفاده از انديس آن عنـصر دسترسـي پيـدا كنيـد.

انـديس عناصر يك آرايه همواره عددي بين صفر و شماره ي آخرين عنصر آرايه است . شماره ي آخرين عنصر هر آرايه هم برابر با يك واحد كمتر از طول آرايه است. بنابراين انديس هر آرايه عددي بين صفر تا يك واحد كمتر از آخرين عنصر آرايه است.

براي مثال اگر بخواهيد مقدار عنصر سوم آرايه قبلي را برابر با رشته ي “LANDKEARN “قرار دهيد بايد از كد زير استفاده كنيد :

براي دسترسي به مقدار يك عنصر از آرايه هم ميتوانيد از همين روش استفاده كنيد :

نكته ي مهم در اينجا اين است كه اگر يكي از عناصر آرايه را تغيير دهيد، مقدار بقيه عناصر تغيري نخواهد كرد.

براي مثـال اگـر كـد زير را در برنامه به كار ببريد :

مقدار strName[2] همچنان برابر با “LANDELARN”خواهد ماند .

احتمالا بهترين روش براي فهميدن اين كه آرايه ها چيستند و چگونه كار مي كنند نوشتن برنامه اي با استفاده از آنها است .

با قسمت بعدی همراه باشید تا به بحث شیرین و کاربردی آرایه ها پی ببرید.


درباره نویسنده
سجاد اسدی
   سجاد اسدی

سجاد اسدی هستم دانشجوی رشته نرم افزار و علاقه مند به تدریس و یادگیری دروس مرتبط با تکنولوژی نرم افزار و اینترنت اشیاء جهت ارتباط با بنده مراجعه شود به آیدی سروش و تلگرام : @ordervira و پیج بنده در اینستاگرام instagram.com/sajjadred11 ""اللهم صل علی محمد و آل محمد"" برای شروع هیچ وقت دیر نیست. "الهم عجل لولیک الفرج"

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع رسانی

aparat کانال آپارات

soroush کانال سروش

کانال آی گپ