تبلیغات
banner
banner
banner
تبلیغات
banner

فیلم های آموزشی : 36 +

تعداد کاربران : 34 +

تعداد کل مطالب : 338 +

تعداد نظرات : 29 +

حضرت علی (ع) : دانش اندک همراه با عمل بهتر از علم بسیار بدون عمل است.

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش سی و هفتم


بنام خدا

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش سی و هفتم

سلام به همه کاربران وبسایت بزرگ لندلرن

قسمت سی و هفتم

امتحان كنيد: استفاده از حلقه  do

 

  1. در قــسمت طراحــي فــرم برنامه loops ، كنتــرل Button ديگــري بــه فــرم اضــافه كنيــد . خاصــيت Name آن را برابــر بــا btnDoLoop و خاصيت Text آن را برابر Loop Do قرار دهيد
  2. روي اين كنترل دو بار كليك كنيد و كدهاي مشخص شده در زير را در متد مربوط به رويداد Click دكمه فرمان قرار دهيد:
  • برنامه را اجرا كنيد و روي دكمه Loop Do كليك كنيد. نتيجه اي را مشابه شكل زیر مـشاهده خواهيـد كـرد . بـار ديگر روي اين دكمه كليك كنيد . مشاهده مي كنيد كه اعداد داخل ListBox با اعداد ديگري عوض مي شـوند و بـا هر بار كليك كردن تعدادي عدد جديد در ListBox قرار مي گيرد .

چگونه كار مي كند؟

يك حلقه do تا زماني كه يك شرط خاص برقرار نشده است اجرا مـي شـود . در ايـن حلقـه هـا، هـيچ متغييـر كنتـرل كننـده و يـا شمارشگري وجود ندارد، بلكه بايد خودتان مكان كنوني حلقه را نگهداري كنيد . در اين مثال ابتدا يك متغيير (بـه عبـارت ديگـر يـك شيئ) از كلاس Random ايجاد مي كنيد. اين متغيير توابع مورد نياز براي توليد عدد تصادفي را در اختيار شما قرار مي دهد .

نكته:

همانطور كه ميدانيد هنگامي كه يك متغيير ايجاد شد، بايد مقدار اوليه آن را مشخص كرد و سپس از آن اسـتفاده كـرد . بـراي بعضي از متغيير ها همانند اعداد صحيح، به راحتي مي توان مقدار اوليه مشخص كرد . اما بسياري از متغيير ها كه با استفاده از كلاسها ايجاد مي شوند را نمي توان همانند اعداد صحيح مقدار اوليه داد . براي مقدار دهي به اين اشيا (هماننـد شـيئ objRandom در مثال قبل) از كلمه كليدي new استفاده مي كنيم در اين حالت خود كلاس، براي شيئ يك مقدار اوليه ايجاد كرده و آن را به شيئ نسبت مي دهد .

اين شيئ با پيشوند obj نامگذاري شده است تا مشخص شود كه يك شيئ است كه از يك كلاس مشتق شده است. متغيير بعـدي كه تعريف مي كنيد، يك عدد صحيح به نام intRandomNumber خواهد بود كه وظيفه نگهداري عدد تصادفي توليد شده توسط  objRandom را بر عهده دارد:

در مرحله بعد، هر موردي را كه قبلا به ليست اضافه شده بود از آن پاك مي كنيد :

سپس حلقه do را به نحوي ايجاد مي كنيد كه تا توليد عدد ۱۰ به اجراي خـود ادامـه دهـد . در ايـن حلقـه، ابتـدا بـراي مرتبـه اول دستورات اجرا مي شوند و سپس شرط بررسي مي شود . بـا هـر بـار اجـراي حلقـه عـدد تـصادفي جديـدي توليـد و آن را در متغييـر intRandomNumber ذ خيره مي كنيد . براي توليد عدد تصادفي از تابع Next در شيئ objRandom استفاده مي كنيد كه يك پارامتر مي گيرد . اين پارامتر بزرگترين عددي كه اين تابع مي تواند توليد كند را مشخص مي كند . در اينجا عدد ۲۵ بـه تابع فرستاده شده است و مشخص ميكند كه تابع بايد عدد تصادفي د ر بازه ۰ تا ۲۴ توليد كند . بعد از توليـد عـدد تـصادفي، آن را بـه ليست خود اضافه مي كنيد:

 

در انتها بررسي مي كنيد كه آيا عدد توليد شده برابر با ۱۰ بوده است يا نه؟ اگر عدد توليد شده مخـالف ۱۰ باشـد، برنامـه بـه ابتـداي دستورات حلقه do برميگردد و بار ديگر حلقه را اجرا مي كند . در غير اين صورت از حلقه خارج شده و به اولين خط بعد از حلقه مـي رود.

نكته: به علت اينكه دستورات در اين حلقه قبل از بررسـي شـرط حتمـا يـك بـار اجـرا مـي شـوند، نيـازي نيـست كـه بـه متغييـر intRandomNumber  مقدار اوليه اختصاص دهيد . زيرا اين متغيير در مرحله اولي كه دستورات حلقه اجرا مي شـوند مقـدار مي گيرد.

با قسمت بعدی همراه ما باشید

منتظر انتقادات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان هستیم.

 


درباره نویسنده
سجاد اسدی
   سجاد اسدی

سجاد اسدی هستم دانشجوی رشته نرم افزار و علاقه مند به تدریس و یادگیری دروس مرتبط با تکنولوژی نرم افزار و اینترنت اشیاء جهت ارتباط با بنده مراجعه شود به آیدی سروش و تلگرام : @ordervira و پیج بنده در اینستاگرام instagram.com/sajjadred11 ""اللهم صل علی محمد و آل محمد"" برای شروع هیچ وقت دیر نیست. "الهم عجل لولیک الفرج"

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع رسانی

aparat کانال آپارات

soroush کانال سروش

کانال آی گپ