بسم الله الرحمن الرحیم
آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش سوم
سلام به همه کاربران وبسایت بزرگ لندلرن
با قسمت ۲ آمورش در خدمت شما هستیم
ایجاد يك برنامه ساده :
يك برنامه ساده بـسازيم . بـه ايـن ترتيـب، در پنجـره هـاي قبلـي مقـداري اطلاعات واقعي
و جالب قرار مي گيرند كه مي توانيد آنها را بررسي كنيد . در بخش بعدی ،
يك برنامه كاملاً ساده به نام HelloUser خواهيد ساخت كه در آن كاربر ميتواند
نام خود را در يك كادر متني وارد كند . سپس برنامه يك پيغام خوش آمـد گويي به كاربر، با نام او، نمايش خواهد داد.
ایجاد يك پروژه HelloUser
بر روي دكمه ي Project New در نوار ابزار كليك كنيد .
پنجره New Project نمايش داده خواهد شد. مطمئن شويد كه در قسمت Type Project در سـمت چـپ،
گزينـه Visual C#انتخـاب شـده باشـد . سـپس در بخـش Templates در سـمت راسـت،
گزينـه Windows form Applications را انتخاب كنيد. در كادر Name كلمه User Hello را تايپ كـرده
و در انتها روي OK كليك كنيد. پنجره New Project شما بايد چيزي مشابه نصویر زیر باشد.
با كليك كردن روي OK ،IDE ويژوال استوديو يك برنامه ويندوزي خالي براي شما ايجاد ميكند .
در حال حاظر، برنامه ي User Hello فقط داراي يك پنجره ويندوزي خالي است كه يك فرم.یندوزی است.
نام پيش فرض اين فرم، همانطور كه در زیر نشان داده شده است،cs است.
در اینجا توضیحی در مورد پنجره های ide ویژوال استودیو میدهیم.
نام پنجره | توضیحات |
SERVER EXPLORER | این پنجره دسترسي شما را به سرورهاي بانك اطلاعاتي كه براي برنامه تعريـف كـرده ايد فراهم مي كند . در اين قسمت مي توانيد اتصالات جديدي را به ايـن سـرورها ايجـاد كنيـد و يـا اطلاعـات موجـود در ۲ بانكهاي اطلاعاتي كنوني را مشاهده كنيد. در تصويربالا پنجره Explorer Server ،تب موجـود در زيـر پنجره Toolbox است. |
Toolbox | اين پنجره شامل كنترل ها و كامپوننت هايي است كه مي توانيد به برنامه خود اضافه كرده و با استفاده از آن پنجره ي برن امه ي خود را طراحي كنيد. اين كنترل ها شامل كنترلهاي عمومي مانند دكمه ها يا اتـصال دهنـده هـاي داده اي، كنترلهاي خريداري شده و يا كنترل هايي است كه خودتان طراحي كرده ايد. |
DESIGN WINDOW | اين قسمت، بخشي است كه بيشترين فعاليتها در آن صورت ميگيرد. در اين بخش شما رابط كاربري برنامه تان را بر روي فرم برنامه طراحي مي كنيد . اين پنجره در بعضي مواقع Designer هـم ناميـده مـي .شود |
SOLUTION EXPLORER | اين پنجره يك نماي درختي از راه حل شما را نمايش مي دهد. يك راه حل مي تواند شامل چندين پروژه باشد، كه هر يك از اين پروژه ها خود نيز مي توانند شامل فـرم هـا، كلاسـها، مـاژول هـا، و يـا كامپوننت هايي باشند كه يك مسئله خاص را حل مي كند. |
Properties | پنجره Properties خاصيتهاي قابل تغيير شيئ انتخاب شده را نمايش مي دهـد . اگرچـه مي توانيد اين خاصيت ها را از طريق كد تنظيم كنيد، اما در بعضي از مواقع تنظيم كردن آنها در زمان طراحي برنامه راحت تر است (براي مثال، موقـع قـرار دادن كنتـرل هـا در فـرم ). دقـت كنيـد كـه خاصـيت Name File داراي مقـدار Form1.cs است. اين نام، نام فيزيكي فايل حاوي كدهاي فرم و اطلاعات ظاهري آن است. |
حالا به ادامه کار میپردازیم
ابتدا نام فرم خود را به چيزي تغيير دهيد كه بيشتر معـرف برنامـه شـما باشـد .
بـراي ايـن كـار رويForm1 در Explorer Solution كليك كنيد. سپس، در پنجره Properties
خاصـيت Name File را از form1.cs به HelloUser.csتغيير داده Enter را فشار دهيد.
بعد از تغييـر هـر خاصيت در پنجره Properties ،براي اعمال آن بايد كليد Enter را فشار دهيد و يا در جايي خارج از پنجـره كليك كنيد.
حالا روي فرمي كه در پنجره ي Design نمايش داده شده است كليـك كنيـد .
پنجـره Properties تغييـر كرده و خاصيتهاي
Form انتخاب شده را نمايش مي دهد (به جاي خاصيتهاي فايلHelloUser كـه در قسمت قبلي در حال نمايش آن بود ).
مشاهده مي كنيد كه خاصيتهاي اين قسمت كاملاً متفاوت بـا قـسمت قبلـي اسـت .
تفاوتي كه در اين جا وجود دارد به علت دو نگاه متفاوت به يك فايل است. زمـاني كـه نـام فـرم
در Solution Explorer انتخاب شده است، خاصيتهاي مربوط به فايل فيزيكي فرم نمايش داده مي شـود
. امـا زمـاني كـه فـرم موجود در بخش Designer انتخاب شود، خاصيتهاي منطقي و بصري فرم نمايش داده مي شود.
يک كنترل ليبل به فرم اضافه كنيد . براي اين كار، در جعبه ابزار روي كنترل Label كليك كنيد
و آن را تا محل مورد نظرتان بر روي فرم بكشيد و سپس آن را رها كنيد .
همچنين براي قرار دادن يك كنترل روي فرم ميتوانيد بر روي آيكون آن در جعبه ابزار دو بار كليك كنيد.
بعد از رسم يك كنترل بر روي فرم، حداقل بايد نام و متني كـه نمـايش مـي دهـد را اصـلاح كنيـد .
بـا انتخـاب كنتـرل Label بـر روي فـرم، مـشاهده خواهيـد كـرد كـه پنجـره Properties در سـمت چـپ Designer ،
خاصـيتهاي Label1 را نمـايش مـي دهـد. در پنجـره Properties خاصـيت Text ايـن كنتـرل
را بـه Name Your Enter تغيير دهيد. توجه كنيد كه با فشار كليد Enter و يا كليك در خارج از خاصيت مورد نظر،
اندازه ليبل به صـورتي تغييـر ميكنـد تـا مـتن شـما را در خـود جـاي دهـد . حـالا، خاصـيت Name كنتـرل را بـه lblName تغيير دهيد
حالا، دقيقا زير كنترل Label ،يك كنترل TextBox قرار دهيد تا در آن بتوانيد نـام را وارد كنيـد .
بـراي اضـافه كردن يك TextBox به فرم همانند ليبل عمل كنيد، اما در اين بار به جاي ليبل،
كنتـرل TextBox را از جعبـه ابزار انتخاب كنيد . بعد از اينكه TextBox را در جاي خود
بر روي فرم قرار داديد همانند شكل زیر بـا اسـتفاده از پنجره Properties خاصيت Name آن را به txtName تغيير دهيد
. به دستگيره هاي تنظيم اندازه در سمت چپ و راست كنترل توجه كنيد . به وسيله آنها، ميتوانيد اندازه افقي كنترل را تغييـر دهيد .
در سمت چپ پايين فرم، به همان صورت كه Label و يا TextBox را بـر روي فـرم قـرار داديـد،
يـك كنتـرل Button هم اضافه كنيد . سپس خاصيت Name آن را بـه btnOK و خاصـيت Text آن را بـه OKتغييـر هيد. فرم شما هم اكنون بايد مشابه شكل زیر باشد
حالا دكمه دوم را همانند دكمه اول، با كشيدن از جعبه ابزار و رها كردن بر روي فرم، در گوشه سـمت راسـت پـايين فـرم قرار دهيد .
بسیار خب در اینجا این قسمت را متوقف میکنیم و قبل از اينكه
اولين برنامه را تمام كنيد، بهتر است مقداري كد كه بايد در اين برنامه استفاده كنيد را به اختصار توضيح دهيم .
با قسمت بعدی همراه باشید.
آموزش 0 تا 100 C#آموزش C Sharpآموزش C#آموزش سی شارپآموزش صفر تا صد C sharpآموزش صفر تا صد سی شارپآموزش مقدماتی تا پیشفرفته سی شارپ
دیدگاه بگذارید