تبلیغات
banner
banner
banner
تبلیغات
banner

فیلم های آموزشی : 36 +

تعداد کاربران : 34 +

تعداد کل مطالب : 338 +

تعداد نظرات : 29 +

حضرت علی (ع): هر چیزی زکات دارد ، و زکات علم نشر آن است!

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش بیست و یکم


بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش بیست و یکم

سلام به همه کاربران وبسایت بزرگ لندلرن

قسمت بیست و یکم

ادامه بحث متد.

كلمه double كه قبل از نام متد آمده است، مشخص مي كند كه اين متد مقداري را از نوع عدد اعشاري با دقـت مـضا عف بـه جايي كه آن احضار شده است برمي گرداند :

حالا بهتر است به بدنه خود متد نگاه دقيقتري بياندازيد . قبل از هر چيز، ميدانيد كه براي محاسبه مساحت يك دايره بايد از الگوريتم زير استفاده كنيد :

  1. عددي كه بيانگر شعاع دايره است را دريافت كنيد.
  2. عدد را به توان دو برسانيد.
  3. حاصل را در عدد پي ضرب كنيد.

و همانطور كه مي بينيد، اين همان كاري است كه در بدنه متد انجام داده ايد :

عبارت Math.PI در كد قبلي مقدار ثابتي است كه در ويژوال  استودیو تعريف شده است و مقدار عدد پي را در خود نگهداري مي كند. در خط آخر بايد نتيجه محاسبات را به برنامه فراخوان بازگردانيد. اين كار با كد زير انجام مي شود :

كدي كه در متد button1_ Click  اضافه كرده ايد، تابع قبلي را احضار مي كند و نتيجه برگردانده شده توسـط تـابع را بـه كاربر نمايش مي دهد :

  • اولين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه يك متغيير به نام dblArea تعريف كنيد كه مساحت دايره را در خود نگه دارد.
  • بعد از فراخواني تابع، مقدار برگشتي از آن را مي توانيد در اين متغيير نگهداري كنيد.
  • با استفاده از پرانتز هايي كه در آخر نام تابع آمده انـد، ميتوانيد پارامترهاي مورد نياز تابع را به آن ارسال كنيد.
  • در اين جا فقط بايد يك پارامتر را به تابع ارسال كنيد و آن هـم شـعاع دايـره خواهد بود.
  • بعد از اينكه متد را فراخواني كرديد، بايد صبر كنيد تا محاسبات آن تمام شود.
  • پس از اتمام محاسبات تابع، نتيجه كـه مـساحت دايـره است برگردانده مي شود و در متغيير dblArea قرار ميگيرد.
  • اكنون ميتوانيد نتيجه را به روش هميشگي در صفحه نمايش دهيد .

 

انتخاب نام براي متد :

 

در چارچوب  NET .يك سري استاندارد براي نامگذاري توابع و متدها تعريف شده اند كه بهتر است هنگام انتخـاب نـام بـراي متـد آنها را رعايت كنيد.

اين مورد باعث مي شود برنامه نويسان راحت تر بتوانند كدهاي نوشته شده توسط خود را به زبان ديگر ي منتقـل كنند. توصيه ميكنيم كه هنگام نامگذاري متدها از روش نامگذاري پاسكال استفاده كنيد. يعني فقط اولين حـرف نـام هـر متـد را بـه صورت بزرگ بنويسيد . البته اين مورد فقط يك توصيه براي خوانا تر شدن كدها در ويژوال استودیو اسـت و هـيچ اجبـاري در آننيست. به مثال هاي زير توجه كنيد :

  • CalculateAreaFromRadius
  • OpenXmlFile
  • GetEnvironmentValue

توجه كنيد كه در مثال هاي بالا حتي در مواردي كه از حروف مخفف هم استفاده شده است XML) در مثال دوم) تمام حروف به جز حرف اول به صورت كوچك نوشته شده اند.

رعايت اين نكته به خصوص در زبانهايي مثـ ل #C كـه بـه كـوچكي و بزرگـي حـروف حساس هستند، ميتواند از گيج شدن برنامه نويس در برابر نام تابع جلوگيري كند . قاعده ديگر در مورد نامگذاري پارامتر ها است.

در نامگذاري پارامتر ها بهتر است همانند نامگذاري توابع و متدها عمل كنيد اما حروف اول هر پارامتر را نيز كوچك قرار دهيد. به مثال هاي زير در اين مورد توجه كنيد :

  • myAccount
  • customerDetails
  • updatedDnsRecords

در اينجا نيز، همه چيز حتي كلمات اختصاري هم بايد از قواعد نامگذاري پيروي كنند (همانند DNS در مثال بالا (.

همانطور كه ميدانيد در NET .كدها به زبان خاصي وابسته نيستن د و كدهاي موجود در يك زبان ميتوانند در زيانهـاي ديگـر مـورد استفاده قرار بگيرند . بنابراين بهتر است از اين قواعد پيروي كنيد تا هم در زبانهايي كه به نوع حروف حساس هستند و هم در زبانهايي كه نسبت به اين مورد حساس نيستند با مشكلي مواجه نشويد .

نكته: زبانهايي مانند Visual Basic به بزرگي و كوچكي حروف حساس نيستند اما زبانهاي #C ،J و ++C حـساس به حروف

هستند . براي مثال در اين زبانها متغيير intNumber با متغيير INTNUMBER و يا intnumber متفاوت است .

 

محدوده ها :

 

هنگامي كه مفاهيم متدها را بيان مي كرديم، گفتيم كه متدها جامع هستند.

اين مورد تاثير مهمي در نوع تعريف و اسـتفاده از متغييـر ها در متد دارد. فرض كنيد كه دو متد به صورت زير داريد كه در هر كدام متغييري رشته اي به نام strName تعريف شده است.

با وجود اينكه هر دوي اين متغييرها از متغييري با نام يكسان استفاده مي كنند، اما هر كدام از ايـن متغييرهـا در محـدوده متـد خـود تعريف شده اند. در امتحان كنيد بعدي اين مورد را مشاهده خواهيد كرد .

با قسمت بعدی همراه باشید.


درباره نویسنده
سجاد اسدی
   سجاد اسدی

سجاد اسدی هستم دانشجوی رشته نرم افزار و علاقه مند به تدریس و یادگیری دروس مرتبط با تکنولوژی نرم افزار و اینترنت اشیاء جهت ارتباط با بنده مراجعه شود به آیدی سروش و تلگرام : @ordervira و پیج بنده در اینستاگرام instagram.com/sajjadred11 ""اللهم صل علی محمد و آل محمد"" برای شروع هیچ وقت دیر نیست. "الهم عجل لولیک الفرج"

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع رسانی

aparat کانال آپارات

soroush کانال سروش

کانال آی گپ