تبلیغات
banner
banner
banner
تبلیغات
banner

فیلم های آموزشی : 36 +

تعداد کاربران : 36 +

تعداد کل مطالب : 338 +

تعداد نظرات : 29 +

حضرت علی (ع) : علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش دویست و نهم


بنام اول برنامه نویس عالم

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش دویست و نهم

سلام به همه کاربران وب‌سایت لندلرن

قسمت دویست و نهم


چگونه كار مي كند؟

هنگامي كه كاربر روي كي از ابزارهاي موجود در منوي Tools كليك مي كند، رويداد Click آن ابزار فراخـواني مـي شـود.

هنگام فراخواني اين رويداد ابتدا بايد خاصيت GraphicTool در كنترل PaintCanvas را برابر با ابزار انتخاب شده قرار دهيم، سپس بايد علامت تيك كنار اين گزينه ها در نوار منو را تصحيح كنيم.
هنگامي كه يك گزينه انتخاب شود، علامت تيك به صورت اتوماتيك در كنار آن قرار مي گيرد اما علامت تيك كه در كنار گزينه ي قبلي قرار داشته است برداشته نمي شود.

بنـابراين در متد مربوط به رويداد Click هر گزينه، بايد اين علامت را به صورت دستي از كنار گزينه ي ديگر حذف كنيم :

صرفنظر از نوع ابزاري كه براي ترسيم انتخاب شده است، هنگامي كه اشاره گر ماوس بخواهد با حركت روي صفحه شكلي را ترسيم كند متد DoMousePaint از كلاس PaintCanvas فراخواني مي شود.

بنابراين قسمت switch اين متد را بايد به گونه اي تغيير دهيم كه بسته به ابزاري كه انتخاب شده است، شكل مناسبي را ايجاد كرده و به آرايه ي اجزاي تشكيل دهنده ي فرم اضافه كند.

اگر بخواهيم با هر بار كليك كردن روي فرم، يك دايره ي توخالي رسم شود بايد پارامتر true و اگر بخواهيم يك دايره ي توپر رسم شود بايد پارامتر false را به متد SetPoint بفرستيم :

به اين ترتيب پارامتر graphicIsFilled كه به متد SetPoint فرستاده مي شود مشخص مي كند كه بايد دايره ي توخالي رسم كنيم و يا دايره ي توپر.

بنابراين در متد Draw در كلاس GraphicsCircle شرطي را قرار مي دهيم تا اگر خاصيت IsFilled برابر با true بود، اين متد با استفاده از متد FillEllipse يك دايره ي توپر رسم كند.

در غير اين صورت متد Draw با فراخواني متد DrawEllipse يك دايره ي توپر رسم مي كند.

در اين متد براي اينكه دايره هاي توخالي بهتر نمايش داده شوند، از يك حقه ي كوچك استفاده كرده ايم، به اين صورت كه هنگام بود.

دليل اين مورد به علت طبيعت خاصي است كه سيستم گرافيكي ويندوز بر اساس آن كار مي كند.

هر چه بيشتر در اين زمينه فعاليت كنيد، در اين موارد نيز تجربه ي بيشتري بدست خواهيد آورد.

رسم اين دايره طول و عرض آن را يك واحد كاهش مي دهيم.

به اين ترتيب دايره اي كه در صفحه رسم مي شود واضح تر خواهد آورد.

خوب، به اين ترتيب تمام قسمتهاي مورد نياز براي يك برنامه ي گرافيكي ساده را به برنامه ي خودمان اضافه كرديم و تقريبـاً تمـام نكات ابتدايي كه لازم بود براي برنامه نويسي گرافيكي دو بعدي در ويندوز بدانيم را نيز با هم بررسي كرديم.

در ادامه ي دوره سـعي مي كنيم كه مقداري هم به مبحث كار با عكسها در ويژوال سی شارپ بپردازيم.

كار با عكسها :

در چارچوب NET. براي سادگي كار با عكس، تمام امكانات لازم براي ذخيره كردن و همچنين نمايش دادن قالبهاي عمـومي، بـه صورت دروني ايجاد شده است.

براي مثال مي توانيد به راحتي عكسهايي را با قالبهاي زير ذخيره كرده و يا نمايش دهي

  • bmp : قالب استاندار ويندوز براي تصاويري كه به صورت بيت مپي ذخيره مي شوند.
  • gif : قالب استاندارد تصاوير كوچك اينترنتي كه معمولاً حجم كم و كيفيت پاييني دارند.
  • jpeg و يا jpg : قالب مربوط به عكسهايي كه مي خواهيم كيفيت مطلوب و نيـز حجـم كمـي داشـته باشـند تـا بتوانيم در اينترنت از آنها استفاده كنيم.
  • png : كاربردي مشابه فايلهايي با قالب gif .دارد.
  • tiff : فرمت فايل استاندارد براي ذخيره و يا تغيير در فايلهاي اسكن شده است.
  • f و يا emf :فرمت استاندارد براي فايلهايي از نوع Metafile Windows
  • ico :قالب استاندارد براي ذخيره ي آيكون برنامه ها
  • exif :قالب فايل استاندارد كه معمولاً به صورت دروني بين دوربين هاي ديجيتالي مورد استفاده قرار مي گيرد.

در ادامه دوره در قسمت دویست و دهم همراه ما باشید.


درباره نویسنده
سجاد اسدی
   سجاد اسدی

سجاد اسدی هستم دانشجوی رشته نرم افزار و علاقه مند به تدریس و یادگیری دروس مرتبط با تکنولوژی نرم افزار و اینترنت اشیاء جهت ارتباط با بنده مراجعه شود به آیدی سروش و تلگرام : @ordervira و پیج بنده در اینستاگرام instagram.com/sajjadred11 ""اللهم صل علی محمد و آل محمد"" برای شروع هیچ وقت دیر نیست. "الهم عجل لولیک الفرج"

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع رسانی

aparat کانال آپارات

soroush کانال سروش

کانال آی گپ