تبلیغات
banner
banner
banner
تبلیغات
banner

فیلم های آموزشی : 36 +

تعداد کاربران : 36 +

تعداد کل مطالب : 338 +

تعداد نظرات : 29 +

حضرت علی (ع) : علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش صد و نود و دوم


 به نام خداوند جان آفرین حکیم سخن در زبان آفرین



آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش صد و نود و دوم

سلام به همه کاربران وب‌سایت لندلرن

قسمت صد و نود و دوم


برنامه هاي گرافيكي چگونه كار مي كنند ؟

صفحات كامپيوتر از صدها هزار نقطه ي ريز به نام پيكسل تشكيل شده اند .

اين نقاط بسيار ريز هستند و به صـورت عـادي نمـي توان آنها را در صفحه نمايش از يكديگر تفكيك كرد، اما هنگامي كه در كنار يكديگر قرار مي گيرنـد مـي تواننـد يـك تـصوير را در صفحه ي كامپيوتر نمايش دهند.

به علت اينكه در هر مانيتوري پيكسل ها اندازه ي مشخص و ثابتي دارند، در برنامه هاي كامپيوتري از آنها به عنوان واحد اندازه گيري استفاده مي كنند.

اگر مي خواهيد بدانيد كه صفحه نمايش كامپيوتر شما از چند پيكسل تشكيل شده است، تمام برنامه هاي موجود را كوچـك كنيـد تـ ا بتوانيد محيط دسكتاپ را مشاهده كنيد .

در ویندوز ۱۰ روی دسکتاپ کلیک راست کرده و گزینه Display Settings را انتخاب کنید

برای مثال در این سیستم روی ۱۳۶۶ افقی و ۷۶۸ عمودی تنظیم شده است.

 

معمولاً در برنامه هاي گرافيكي از دو روش كلي استفاده مي كننـد :

  1. روش ترسيم بيت مپي
  2. روش ترسيم برداريبنـابراين بهتر است قبل از هر چيز با مفهوم اين دو روش و تفاوتهاي آنها آشنا شويم.

ترسيم بيت مپي :

در اين روش يك فضا براي ترسيم در اختيار شما قرار داده مي شود و مي توانيد با استفاده از ابزارهايي مانند مدادها و يـا قلـم موهـا، تصاويري را در اين فضا رسم كنيد .

در روش ترسيم بيت مپي، فضاي رسم به پيكسل ها تقسيم مي شود و هر پيكسل نيز مي توانـد رنگ مشخصي داشته باشد .

برنامه اي گرافيكي كه با آن در حال ترسيم در محيط هستيد، وظيفه دارد بر اساس رنـگ انتخـابي شـما، نحوه ي حركت ماوس در صفحه و ابزاري كه انتخاب كرده ايد، رنگ هر پيكسل را تنظيم كند.

سپس برنامه ي گرافيكي فايل ترسيمي شما را در قالب يك بيت مپ ذخيره مي كند، به عبارت ديگر مختصات هر پيكسل و رنگ آن را در فايل قرار مي دهد .

يك تصوير بيت مپ در حقيقت يك آرايه ي دو بعدي از پيكسل ها است كه هر عنصر آن كه با اسـتفاده از x و y قابل دسترسي است رنگ آن پيكسل را در خود نگهداري مي كند.

نكته: نام بيت مپ يا “Bitmap “از زماني گرفته شده است كه صفحه نمايش كامپيوترها به صورت تك رنـگ بـود.

بـه ايـن صورت هر پيكسل به وسيله ي يك بيت نمايش داده مي شد كه مشخص كننده سياه و يا سفيد بودن آن پيكسل بود.

براي مثال اگر با استفاده از ابزارهاي ترسيم بيت مپي يك مستطيل رسم كنيد، هنگام ذخيره اين مستطيل به صورت يك مجموعه از پيكسل ها و رنگ آنها ذخيره مي شود.

به اين ترتيب بعد از رسم مستطيل و ذخيره ي آن ديگر قـادر نخواهيـد بـود كـه آن را تغييـر دهيد، براي مثال طول و يا عرض مستطيل رسم شده را زياد كنيد .

زيرا هنگامي كه اين مستطيل به صورت يك مجموعه پيكسل در كامپيوتر ذخيره شود، ديگر برنامه ها نمي توانند مستطيل بودن آن را تشخيص دهند .

در ايـن حالـت بـراي تغييـر آن بايـد مـستطيل جديدي را بر روي آن رسم كنيد .

نكته: تصاويري با پسوند jpg  gif و يا png  همه روشهايي براي ذخيره ي تصوير در قالب بيت مپي هستند. البته اين فرمت ها با استفاده از روشهاي خاص ذخيره سازي باعث كاهش حجم تصاوير و افزايش سرعت دانلود آنها در اينترنت مي شوند.


ترسيم برداري :

ترسيم برداري با استفاده از روش كاملاً متفاوتي تصاوير را رسم مي كند .

براي مثال اگر با استفاده از روش برداري يك مستطيل رسم كنيد، برنامه ايجاد شدن يك مستطيل در مكان آن را ذخيره مي كند،  نه يك مجموعه از پيكسل ها و رنگ آنها را.

به عبارت ديگر در روش برداري نحوه ي ترسيم يك تصوير با استفاده از معادلات رياضي ذخيره مي شود .

به اين ترتيب هنگامي كه يـك تـصوير را بـا استفاده از اين روش رسم كنيد، برنامه مي تواند جزء جزء اين تصوير را تشخيص داده و از هم تفكيـك كنـد.

بـه ايـن ترتيـب بعـد از ذخيره سازي اين تصاوير نيز مي توانيد هر جزء از آن را انتخاب كرده و تغيير دهيد.

با وجود اينكه تصاوير در روش برداري به صورت متفاوتي ذخيره مي شوند، اما براي نمايش آنها در صفحه بايد اين تصاوير را به بيت مپ تبديل كرد و سپس آنها را نمايش داد.

زيرا روشهايي كه در رسم برداري استفاده مي شوند براي صفحه نمايش قابل فهم نيـستند و تصوير ابتدا بايد به صورت مجموعه اي از پيكسل ها و رنگ آنها تبديل شده (بيت مپي) و سپس در صفحه نمايش داده شـود .

ايـن  پروسه معمولاً به نام رندر كردن شناخته مي شود.

برنامه ي گرافيكي كه در اين قسمت ايجاد خواهيم كرد از روش ترسيم برداري استفاده مي كند .

البته هيچ دليل خاصي براي انتخـاب اين روش وجود ندارد،

فقط با استفاده از اين روش بهتر مي توان نحوه ي عملكرد ابزارهاي ترسيم را در چارچوب NET. درك كرد.

ايجاد كلاس GraphicsItem را در قسمت صد و نود و سوم میبینید.


درباره نویسنده
سجاد اسدی
   سجاد اسدی

سجاد اسدی هستم دانشجوی رشته نرم افزار و علاقه مند به تدریس و یادگیری دروس مرتبط با تکنولوژی نرم افزار و اینترنت اشیاء جهت ارتباط با بنده مراجعه شود به آیدی سروش و تلگرام : @ordervira و پیج بنده در اینستاگرام instagram.com/sajjadred11 ""اللهم صل علی محمد و آل محمد"" برای شروع هیچ وقت دیر نیست. "الهم عجل لولیک الفرج"

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع رسانی

aparat کانال آپارات

soroush کانال سروش

کانال آی گپ