به نام خداوند جان آفرین حکیم سخن در زبان آفرین
آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش صد و شصت و سوم
سلام به همه کاربران وبسایت لندلرن
قسمت صد و شصت و سوم
چگونه كار مي كند؟
همانطور كه مشاهده كرديد ايجاد اين نوع پروژه بسيار راحت بود .
اما اجازه دهيد كارهايي كه ويژوال استوديو در اين چند مرحله انجام مي دهد را بررسي كنيم.
در ابتدا تعيين مي كنيد كه قالب پروژه اي كه مي خواهيد ايجـاد كنيـد از نـوع Class Library است. قالب يك پروژه تعيين مي كند كه ويژوال استوديو چگونه قسمتهاي مختلف برنامه را تنظيم كند .
بنابراين بـا تغييـر دادن قالـب اين پروژه مشاهده خواهيد كرد كه اين برنامه با برنامه هاي قبلي تفاوتهاي زيادي دارد .
اولين تفاوت در اين است كه در برنامه هـاي ويندوزي قبلي، ابتدا يك فرم ويندوزي خالي به نام Form1.cs در محيط طراحي فـرم در اختيـار شـما قـرار مـي گرفـت .
امـا هنگامي كه پروژه اي از نوع Class Library ايجاد مي كنيد،
هيچ فرمي در اختيار شما قرار داده نمي شود، بلكـه يـك كلاس خالي به نام Class1.cs نمايش داده مي شود .
تفاوت اساسي ديگري كه در اين قسمت وجود دارد اين است كه هنگامي كه يك برنامه ي ويندوزي ايجاد مي كنيد، ويژوال استوديو مي داند كه بايد هنگام كامپايل برنامه يك فايل قابل اجرا توليد كند.
اما هنگامي كه پـر وژه اي از نـوع Class Library ايجاد مي كنيد، ويژوال استوديو هنگام كامپايل فايلي را ايجاد مي كند كه به تنهايي قابل اجرا نخواهد بود .
بنابراين نوع پروژه اي كـه انتخاب مي كنيد در نوع فايلي كه به وسيله ي ويژوال استوديو توليد مي شود تاثير خواهد گذاشت. اگر پروژه اي را از نوع Class Library ايجاد كنيد، ويژوال استوديو فايلي با پسوند dll و در غير اين صورت فايلي با پـسوند exe بـه عنـوان خروجـي برنامه توليد خواهد كرد .
بعد از اينكه پروژه ي مورد نظر را ايجاد كرديم، فايلي كه به صورت پيش فرض توسط ويژوال استوديو به وجود آمـده اسـت را حـذف مي كنيم .
داشتن يك كلاس با نام Class1 در برنامه كاربردي ندارد، بنابراين بهتر است از ابتدا فايلها و كلاس هايي با نامهـاي معني دار در برنامه ايجاد كنيم.
در قسمت های قبل كلاس هايي را طراحي كرده و سپس از آنها در دو برنامه ي گوناگون استفاده كرديم:
برنامـه ي Favorites Viewer و برنامه ي Favorites Tray .در اين بخش مي خواهيم اين كلاسها را از اين برنامه جدا كـرده و برنامـه ها را نيز به گونه اي تغيير دهيم تا هر دوي آنها از يك نسخه ي كامپايل شده از اين كلاسها استفاده كنند .
البته ميدانيد كه اين حالت يك حالت غير واقعي است،
زيرا در برنامه ها عموماً ابتدا كلاسها را در يك پروژه طراحي مي كنند و سپس به طراحي برنامه ي اصلي مي پردازند، نه اينكه مانند اينجا ابتدا برنامه ي اصلي را طراحي كنند سپس قسمتهاي مختلف آن را تفكيك كرده و در كتابخانه هاي كلاس قرار دهند .
هدف ما از اين بخش فقط اين است كه با چگونگي ايجاد يك كتابخانه ي كلاس و نحوه ي استفاده از آن در چند پروژه از پايه آشنا شويد.
براي شروع در يك پنجره ي ويژوال استوديو ي جديد پـروژه ي Favorites Viewer را بـاز كنيد.
به خاطر داريد كه اين پروژه شامل فايلهاي زير بوده است .
- Favorites.cs كه حاوي كلاس Favorites بود
- WebFavorite.cs كه حاوي كلاس WebFavorite بود
- Form1.cs كه حاوي كلاس Form1 بود. اين كلاس فرم اصلي برنامه را تشكيل مي داد.
ز اين ليست، دو فايل اول را در يك كتابخانه ي كلاس مجزا قرار مي دهيم. فايل سوم فقط به اين پروژه مربوط است و به آن نيازي نداريم.
به عبارت ديگر مي خواهيم يك كتابخانه ي كلاس حاوي كلاسـهاي Favorites و WebFavorite ايجـاد كنيم .
در ادامه دوره در بخش صد و شصت و چهارم مباحث پیشرفته را بررسی میکنیم.
c#آموزش 0 تا 100 C#آموزش C Sharpآموزش C#آموزش سی شارپآموزش صفر تا صد C sharpآموزش صفر تا صد سی شارپآموزش مقدماتی تا پیشفرفته سی شارپسی شارپ
دیدگاه بگذارید