تبلیغات
banner
banner
banner
تبلیغات
banner

فیلم های آموزشی : 36 +

تعداد کاربران : 44 +

تعداد کل مطالب : 338 +

تعداد نظرات : 33 +

حضرت محمد (ص) : طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش صد و سیزدهم


به نام پروردگار جهانیان

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش صد و سیزدهم

سلام به همه کاربران وبسایت لندلرن

قسمت صد و سیزدهم


چگونه كار ميكند؟

اولين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه در كلاس Car يك عضو داده اي از نوع private به نـام speed_ ايجـاد
كنيد :

به صورت پيش فرض، هنگامي كه شيئ از اين كلاس ساخته شود، مقدار speed_در آن شيئ برابر با صفر خواهد بود زيرا مقدار پيش فرض متغيير هاي نوع داده اي int برابر با صفر است .

سپس خاصيتي براي برگرداندن مقدار سرعت تعريف مي كنيم :

هنگام تعريف يك خاصيت مي توانيد آن را به صورت فقط -خواندني، فقط نوشتني، و يا خواندني -نوشتني مشخص كنيد.

همانطور كه مي دانيد هنگامي كه كاربر بخواهد به مقدار يك خاصيت دسترسي داشته باشد، كدهاي نوشته شده در بلاك get ،و اگـر بخواهـد مقدار خاصيت را تغيير دهد كدهاي بلاك set اجرا مي شوند .

پس اگر هنگام ايجاد يك خاصيت، بـلاك get را در آن ننويـسيد آن خاصيت قابل خواندن نخواهد بود و به يك خاصيت فقط -نوشتني تبديل مي شود. به همين ترتيـب اگـر بـلاك set را از يـك خاصيت حذف كنيد، خاصيت قابل نوشتن نخواهد بود و به خاصيت فقط -خواندني تبديل مي شود .

در صـورتي كـه در خاصـيت هـم بلاك get و هم بلاك set وجود داشته باشد، خاصيت خواندني-نوشتني خواهد بود .

بعد از ايجاد خاصيت Speed ،متدي به نام Accelerate ايجاد كرده ايم .

اين متد مقداري را برنمي گرداند، بنابراين نـوع برگشتي آن را void قرار مي دهيم .

اين متد يك پارامتر به نام accelerateBy دريافت مي كند كه براي مشخص كردن مقدار افزايش سرعت به كار مي رود.

توجه كنيد تنها كاري كه اين تابع انجام مي دهد اين است كه مقدار دريافتي را به فيلد speed_اضافه مي كند .

در دنياي واقعي فشار روي پدال گاز، همراه با فاكتورهاي ديگري مانند سرعت باد و يا اصطكاك با سطح زمين، سرعت جديد اتومبيل تعيين مي شود .

به عبارت ديگر سرعت نتيجه اثر چند فاكتور بر يكديگر است، نه فقط تغيير دادن يك عدد .

براي شبيه سازي واقعي اين قسمت بايـد كدهاي پيچيده تري نوشت .

اما در اينجا براي اينكه مثال همچنان ساده باقي بماند، مقدار معين شده بـه وسـيله كـاربر را بـا سـرعت كنوني جمع مي كنيم.

سرعت بخشيدن به اتومبيل نمونه ديگري از كپسولي بودن است .

براي شتاب دادن به يـك اتومبيـل در دنيـاي واقعـي، سيـستمهاي زيادي با يكديگر فعاليت مي كنند تا اتومبيل به سرعت مورد نظر كاربر برسد .

اما راننده به عنوان كسي كـه در حـال اسـتفاده از ايـن شيئ است، هيچ اطلاعي از اين سيستم ها ندارد .

در اين مثـال هـم بـه همـين صـورت اسـت .

فـردي كـه در حـال اسـتفاده از متـد Accelerate است، در مورد اينكه اين متد چگونه سرعت را افزايش مي دهد هيچ اطلاعي ندارد و فقط مي دانـد كـه بـراي افزايش سرعت بايد از آن استفاده كند .

استفاده از قسمتهاي جديد بسيار ساده است. ابتدا شيئ از اين كلاس را همانند قسمت قبل نمونه سازي مي كنيد :

سپس سرعت اوليه را در صفحه نمايش مي دهيد :

سپس با استفاده از متد Accelerate ،سرعت شيئ را افزايش مي دهيد :

در انتها نيز سرعت جديد را اعلام مي كنيد :

تا اینجا بسیار به شیرینی زبان سی شارپ پی برده اید.

با قسمت بعدی همراه باشید.

 


درباره نویسنده
سجاد اسدی
   سجاد اسدی

سجاد اسدی هستم دانشجوی رشته نرم افزار و علاقه مند به تدریس و یادگیری دروس مرتبط با تکنولوژی نرم افزار و اینترنت اشیاء جهت ارتباط با بنده مراجعه شود به آیدی سروش و تلگرام : @ordervira و پیج بنده در اینستاگرام instagram.com/sajjadred11 ""اللهم صل علی محمد و آل محمد"" برای شروع هیچ وقت دیر نیست. "الهم عجل لولیک الفرج"

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع رسانی

aparat کانال آپارات

soroush کانال سروش

کانال آی گپ