تبلیغات
banner
banner
banner
تبلیغات
banner

فیلم های آموزشی : 36 +

تعداد کاربران : 36 +

تعداد کل مطالب : 338 +

تعداد نظرات : 29 +

حضرت علی (ع): هر چیزی زکات دارد ، و زکات علم نشر آن است!

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش صد و یازدهم


به نام پروردگار جهان

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش صد و یازدهم

سلام به همه کاربران وبسایت لندلرن

قسمت صد و یازدهم


چگونه كار مي كند؟

تعريف يك فيلد بسيار راحت است :كد.

به كلاس مي گويد كه مي خواهيد يك فيلد به نام Color ايجاد كنيد و در آن رشته اي از كاراكتر ها را نگهـداري كنيـد .

كلمـه كليدي public در ابتداي اين فيلد به كلاس مي گويد كه مي خواهيد اين فيلد به وسيله تمام برنامه نويـساني كـه بخواهنـد از اين كلاس استفاده كنند قابل دسترسي باشد .

نكته: متغيرهايي كه در بدنه يك كلاس تعريف مي شوند (يعني درون خود كلاس تعريف شـده انـد، نـه در متـدهاي موجـود در آن كلاس).

از ديد خود كلاس، عضو داده اي و از ديد كساني كه از كلاس استفاده مي كنند فيلد ناميده مي شوند.

همانطور كه در كد نوشته شده در فايل Program.cs مشاهده مي كنيد، استفاده از يك كلاس بسيار راحت است .

اين پروسه از دو مرحله تشكيل مي شود .

  • ابتدا بايد متغيري را تعريف كنيد كه بتواند شيئ از آن كلاس را در خود نگهداري كند؛
  • سپس آن شيئ را نمونه سازي مي كنيد .

كد زير متغيري را به نام objCar تعريف مي كند و به آن مي گويد كه فقط بايد اشيايي از كلا س Car را در خود نگهداري كند .

بعد از تعريف objCar ،اين متغيير شامل هيچ شيئ از كلاس Car نيست، زيرا فقط نوع شيئ كه بايد در اين متغيير نگهـداري شود را مشخص كرده ايد .

اين خط كد مانند اين است كه به كامپيوتر بگوييد قلّابي به شما بدهد كه به وسيله آن بتوانيد يك شـيئ از كلاس Car را آويزان كنيد.

سپس نام آن قلّاب را objCar قرار دهيد .

بنابراين هنوز هيچ چيز به اين قلّاب آويزان نكرده ايد .

براي اين كار بايد يك شيئ از كلاس Car را نمونه سازي كنيد.

اين عمل به وسيله كلمه كليدي new انجام مي شود :

اما همانطور كه در بخش های قبلي نيز ديديد، مي توان اين دو مرحله را در يك خط انجام داد.

بنابراين در اين خط به ويژوال #C مي گوييد كه “objCar را به شيئ كه جديداً از كلاس Car نمونه سازي شده است ارجاع بده”.

به عبارت ديگر “يك شيئ جديد از كلاس Car نمونه سازي كرده و آن را از قلّابي به نام objCar آويزان كن”.

نكته: توجه كنيد كه در برنامه نويسي شيئ گرا، يك شيئ مي تواند در يك لحظه از چنـدين قلّـاب آويـزان شـود.

بنـابراين داراي چندين نام باشد . اين مورد ممكن است كمي گيج كننده به نظر برسد، اما در بسياري از موارد باعث راحتي كارها مي شود.

تصور كنيـد كه مي توانستيد كليدهاي خود را در يك زمان از چند جا آويزان كنيد – به اين ترتيب پيدا كردن آنها بسيار راحت تر بود !

بعد از اينكه يك نمونه از شيئ ايجاد كرديد، مي توانيد خاصيت هاي آن را تنظيم و يا متـدهاي آن را فراخـواني كنيـد .

بـراي تنظـيم Color خاصيت شيئ جديد مي توانيد از كد زير استفاده كنيد :

هنگامي كه مقدار يك خاصيت را تنظيم كرديد، مي توانيد هر چند بار كه نياز داشته باشيد به آن دسترسي پيدا كنيد و يا مجدداً مقـدار آن را تغيير دهيد .

در اينجا، نحوه دسترسي به مقدار يك خاصـيت را بـا ارسـال خاصـيت Color بـه متـد WriteLine از
كلاس Console نمايش داده ايم :

خط Console.ReadLine به اين خاطر است كه برنامه بعد از اتمام كار صبر كند تا كاربر كليد Enter را فشار دهد، سپس بسته شود.

به اين ترتيب پنجره كنسول قبل از بسته شدن صبر مي كند تا كليد Enter را فشار دهيد .

نكته: برنامه هاي Console در NET ،.يك روش خوب براي تست عملكرد كلاس هايي هستند كه نمود ظاهري ندارنـد و فقط در حافظه كار مي كنند، زيرا با استفاده از آنها نيازي نيست كه به ايجاد يك رابط گرافيكي توجه كنيد .

به اين ترتيب مي توانيد با نمايش چند خط متن در مواقع مورد نياز از وضعيت شيئ مطلع شويد .

به پایان بخش صد و یازدهم رسیدیم

امیدواریم از این قسمت هم لذت برده باشید.

به بخش صد و دوازدهم بروید.

 


درباره نویسنده
سجاد اسدی
   سجاد اسدی

سجاد اسدی هستم دانشجوی رشته نرم افزار و علاقه مند به تدریس و یادگیری دروس مرتبط با تکنولوژی نرم افزار و اینترنت اشیاء جهت ارتباط با بنده مراجعه شود به آیدی سروش و تلگرام : @ordervira و پیج بنده در اینستاگرام instagram.com/sajjadred11 ""اللهم صل علی محمد و آل محمد"" برای شروع هیچ وقت دیر نیست. "الهم عجل لولیک الفرج"

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع رسانی

aparat کانال آپارات

soroush کانال سروش

کانال آی گپ