تبلیغات
banner
banner
banner
تبلیغات
banner

فیلم های آموزشی : 36 +

تعداد کاربران : 34 +

تعداد کل مطالب : 338 +

تعداد نظرات : 29 +

حضرت محمد (ص) : طلب علم بر هر انسانی واجب است ،همانا خداوند علم آموزان را دوست دارد.

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش صد و دهم


به نام خدایی که در این نزدیکی است.

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سی شارپ بخش صد و دهم

سلام به همه کاربران وبسایت لندلرن

قسمت صد و دهم


در بخش امتحان كنيد بعد، يك پروژه جديد ايجاد كرده و كلاس Car را در آن به وجود مي آوريم .

امتحان كنيد: ايجاد پروژه جديد و كلاس Car

  • در ویژوال استودیو یک پروژه جدید ایجاد کنید.
  • هنگامي كـه كـادر New Project نمـايش داده شـد، از قـسمت Templates گزينـه  Console Application را انتخاب كرده، نام Objects1 را در كادر Name وارد كنيد.
  • سپس روي دكمه OK كليك كنيد تا پروژه ايجاد شود.
  • حال بايد يك كلاس جديد به اين پروژه اضـافه كنيـد .
  • در پنجـره Solution Explorer روي نـام پـروژهكليـك راسـت كـرده و گزينـه Add Class را انتخـاب كنيـد.
  • در كـادر – Add New Item نام ObjectsCar.cs را به عنوان نام كلاس مشخص كرده و روي دكمه Add كليك كنيد .
  • به ايـن ترتيـب كلاس جديد ايجاد شده و به Solution Explorer نيز اضافه مي شود.

نگهداري حالت

تاكنون متوجه شديم حالت يك شيئ مشخص مي كند كه آن شيئ در رابطه با خود چه چيزهايي را مي داند .

اما سوالي كـه در اينجـا پيش مي آيد اين است كه چگونه حالت يك شيئ را در آن نگهداري كنيم؟

خوب، عموماً براي اين كـار، متغيرهـايي را درون كـلاس تعريف مي كنند و سپس حالت شيئ را در آنها نگهداري مي كنند.

در برنامه نويسي شيئ گرا به اين متغير ها قیلد گفته مي شود .

معمولا متدها و خاصيت هايي كه در يك كلاس استفاده مي كنيد، يا حالت شيئ را تغيير مي دهند و يا از آن براي انجام وظيفه خـود استفاده مي كنند .

فرض كنيد مي خواهيد خاصيتي ايجاد كنيد كه رنگ يك شيئ از كلاس Car را مشخص كند .

بنابراين هنگـامي كه بخواهيد اين خاصيت را تغيير دهيد، فيلد اين حالت تغيير كرده و مقدار جديد رنگ را در خود ذخيره مي كند .

همچنين اگر بخواهيد مقدار اين خاصيت را بدست آوريد، فيلد اين حالت خوانده خواهد شد و مقدار آن به عنوان رنگ شيئ به شما برگردانده مي شود .

از يك جهت، مي توان گفت كه خاصيت ها نيز مانند متدها باعث بروز رفتار از شيئ مي شوند.

هر خاصيت، معمولاً از دو متد تـشكيل شده است: متد get و متد set كه به وسيله بلاكهاي { … }get و {…}set مشخص مي شوند.

يـك متـد سـاده get براي خاصيت Color در كلاس Car ،فقط شامل كدي است كه با تو جه به مقدار ذخيره شده در فيلـد مربـوط بـه ايـن حالت، رنگ شيئ را به كاربر اعلام مي كند، همچنين يك متد ساده set براي خاصيت Color فقـط شـامل كـدي اسـت كـه مقدار اين فيلد را با توجه به مقدار مورد نظر كاربر تنظيم مي كند .

اما در برنامه هاي واقعي اين متدها در خاصيت Color به اين سادگي نيستند.

براي مثال فرض كنيد مي خواهيد از كلاس Car در يك بازي اتومبيل راني استفاده كنيد .

در اين صورت هنگامي كه كاربر خاصيت Color يك شيئ از كلاس Car را تغيير داد، متد set از اين خاصيت بايد علاوه بر ذخيره رنگ در فيلد مربوطه، رنگ اتومبيلي كه در صف حه نمايش داده شده است را نيز تغييـر دهد .

در بخش امتحان كنيد بعد، براي ايجاد خاصيت Color در كلاس Car ،يك فيلد به نام Color و از نوع public تـا به وسيله كاربر نيز قابل دسترسي باشد  تعريف مي كنيم .

دقت كنيد با توجه به اين كه در اين مثال از فيلد به جاي خاصـيت استفاده كرده ايم، اما در برنامه هاي واقعي هيچگاه نبايد به جاي اينكه از يك خاصيت با متدهاي get و set ايجاد كنيد، از فيلد استفاده كنيد.

امتحان كنيد: نمونه سازي يك شيئ و اضافه كردن خاصيت Color

  • كد زير را به كلاس ObjectsCar اضافه كنید
كد لازم براي اضافه كردن يك فيلد به كلاس، همين بود !

حال بايد به نحوي از كلاسي كه ايجاد كرده ايم استفاده كنـيم تا عملكرد آن را ببينيم.

با استفاده از پنجره Solution Explorer ،فايل Program.cs را باز كردهو كد زير را به آن اضافه كنيد :

برنامه را اجرا كنيد. پنجره جديدي  میبینید.

براي اتمام برنامه كليد Enter را از صفحه كليد فشار دهيد .

به ادامه دوره بروید.

 

 


درباره نویسنده
سجاد اسدی
   سجاد اسدی

سجاد اسدی هستم دانشجوی رشته نرم افزار و علاقه مند به تدریس و یادگیری دروس مرتبط با تکنولوژی نرم افزار و اینترنت اشیاء جهت ارتباط با بنده مراجعه شود به آیدی سروش و تلگرام : @ordervira و پیج بنده در اینستاگرام instagram.com/sajjadred11 ""اللهم صل علی محمد و آل محمد"" برای شروع هیچ وقت دیر نیست. "الهم عجل لولیک الفرج"

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع رسانی

aparat کانال آپارات

soroush کانال سروش

کانال آی گپ